Ökad konkurrenskraft med kundklubb B2B

31 januari 2021
Lily Hansen

För dig som är marknadsföringsansvarig på företaget finns det en hel del att stå i. Planer för alla produkter och marknadsföringskanaler och dessutom ska befintliga kunder vårdas och hållas lojala. Att lyckas med allt detta är inte enkelt, men på dagens marknad finns det även leverantörer av kundnöjdhet.

Det finns nämligen olika typer av leverantörer som hjälper till att bygga kundklubbar och lojalitetsprogram. De tillhandahåller mjukvaror, det vill säga system, och hjälper er att sätta upp just ert unika kundprogram. Eftersom varje bransch har sina behov så finns olika anpassningar redan klara eller så väljer ni att skräddarsy.

 

Vad förväntar sig en kund?

När du bygger en kundklubb som är tänkt att attrahera och behålla kunder samt förvandla dem till trogna och lojala gäller det att tänka till. Vad vill just era kunder få ut av en kundklubb? Är det flera konkurrenter som har kundklubbar och vad erbjuder de i så fall? Hur kan ni göra för att bli mer intressanta än andra?

Intervjua era kunder och ta reda på vad de önskar, vad de saknar och vad som skulle få dem att vara mer lojala. Gör ett ordentligt förarbete. Vad vet ni om era kunder, om vad de köper, vilka preferenser de har och vilka eventuella andra behov de har? Rör det sig om privatpersoner eller vänder ni er till andra företag? Att sälja business to business är nämligen en helt annan typ av marknadsföringsstrategi än den du lägger upp gentemot privatpersoner.

 

Förarbetet är väl värt mödan

Om ni samarbetar med en leverantör som har en redan färdig mjukvara, som enbart behöver skräddarsys för att passa era behov, är utvecklingstiden relativt kort. Med andra ord kan ni lugnt lägga den tid som behövs på förstudier. På intervjuer, tester och infasning. Kör några piloter med kunder som får testa till extra bra pris. Då knyter ni dem närmare ert företag och får dem att känna sig värdefulla och sedda, vilket alltid är bra för lojalitet och relationsbygge.

Skapa dessutom er kundklubb så att den attraherar nya kunder bara genom att de hör talas om er. Skapa en kundklubb som blir en snackis i branschen, som uppfyller kundernas förväntningar och behov och överträffar dem! Var också extremt noga med att hålla hög service. För kundlojalitet är nämligen kundvård en av de allra viktigaste ingredienserna. En kund som känner sig sedd, nöjd och väl mottagen återkommer igen och igen. Kundlojalitet är helt avgörande för ditt företag.