Hur gör din bostadsrättsförening med hämtning av grovsopor? – vi ger dig tips

27 mars 2023
Staffan Ehrlin

editorial

Insamling och bortskaffande av grovsopor kan vara en verklig utmaning för bostadsrättsföreningar. Särskilt när det gäller fastigheter i höga hus eller på svåråtkomliga platser. Frågan om hur man på ett säkert sätt ska hantera stora föremål som madrasser, kylskåp och andra skrymmande föremål är verkligen komplicerad. I det här blogginlägget kommer vi att ge dig värdefull information om hur din bostadsrättsförening effektivt kan hantera insamlingen av grovsopor och säkerställa ett säkert omhändertagande av dessa stora föremål. Läs vidare för att få veta mer om våra bästa tips som täcker allt från att sortera föremålen i kategorier, samarbeta med intressenter till att ha en tydlig vision om en hållbar framtid.

 

Grovsopor är alla föremål eller material som är för stora för att rymmas i en vanlig sopkärl för hushållsavfall eller kommersiellt avfall, och omfattar vanligtvis möbler, apparater och andra hushållsartiklar. Det kan också omfatta byggmaterial som trä, metall, plast och betong. Det är ofta svårt att göra sig av med dessa föremål på ett miljövänligt sätt på grund av deras storlek. Dessutom kan kostnaderna för bortskaffande vara höga.

image

Se till att följa lagstiftning

För att se till att din bostadsrättsförening följer avfallslagstiftningen och maximerar effektiviteten när den gör sig av med skrymmande föremål är det viktigt att ha en tydlig process på plats. För att komma igång rekommenderar vi att du sorterar föremålen i kategorier som återvinningsbart material, farligt material och icke-återvinningsbart material. Man kan även anlita externa firmor som tar hand om soporna. I Stockholm finns Skräphämtarna, de sköter rubbet år dig och din BFR så att ni kan fokusera på annat.

 

Din bostadsrättsförening bör ha en tydlig vision för hur man på ett ansvarsfullt sätt ska hantera och bortskaffa avfall och se till att den överensstämmer med de boendes värderingar. Öppenhet och kommunikation är avgörande för att engagera både hyresgäster och personal.